Villkor | Betonggruvan

Villkor

Pris och betalning

När du handlar på Betonggruvan.se ingår alltid moms i priset. Hos Betonggruvan kan du välja att betala med kort med Stripe eller faktura genom Klarna.

Fraktkostnad och fraktsätt för paket

Frakt tillkommer på det angivna priset. Inom Sverige levereras varorna med DHL till närmsta utlämningsställe normalt inom 2-5 arbetsdagar. Om du bor i Stockholm och köper större möbler levereras de med bud. Vi kontaktar dig innan leverans och kommer överens om leverans tid.

Fraktkostnaden beror på vilken vara du köper och framgår i kassan på Betonggruvan.se.

 

Fraktkostnad och fraktsätt för möbler

Frakt tillkommer på det angivna priset. Inom Sverige levereras möblerna med DHL och avlämnas då vid tomtgränsen. Om du bor i Stockholm skickar vi dina möbler med bud. När vi fått din order kommer vi att kontakta dig för att planera leveransdag.

Om ni valt bud, det vill säga att möbeln bärs in i ert hem, är det viktigt att budfirman får fri passage från er dörr och fram till platsen där möbeln ska ställas. Annars finns det risk för att lampor eller andra möbler skadas. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Om du har känsliga golv – täck över dem innan leverans.

Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

När du fått ditt paket är det viktigt att du kontrollerar att emballaget ser oskadat ut innan du signerar att du tagit emot det. Detta för att möjliggöra eventuella reklamationer hos DHL.

Du kan också välja att hämta dem själv i butiken (se nedan under rubriken “Hämta själv i Betonggruvan”).

Orderbekräftelse och leveransbekräftelse

När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även ett e-postmeddelande med leveransbekräftelse i samband med att din beställning åker iväg från oss.

Ångerrätt

Vid köp på Betonggruvan.se gäller distansavtalslagen för privatkunder. Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Om du ångrar dig måste du kontakta oss inom denna tid. Det enklaste är att du mailar till hej@betonggruvan.se. Om du ångrar dig och vill lämna tillbaka varan ska du skicka tillbaka varan oanvänd och oskadad inom 14 dagar efter att du på ett korrekt sätt meddelade oss att du ångrar köpet. Varan ska vara packad i sitt emballage vid returen. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten till Betonggruvan.

Återbetalning av summan utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan.

Ångerrätt gäller ej företagskunder.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtats ut från utlämningsställe inom angiven tid kommer att returneras till oss från fraktfirman mot en kostnad. För alla paket som inte löses ut debiteras därför kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift på 250 kr.

Du har därefter möjlighet att kontakta oss för ny frakt mot ny fraktkostnad. Du har också möjlighet att komma till Betonggruvans butik och hämta dina varor. Har du inte gjort något av detta inom sex månader från att varorna returnerades till oss från fraktfirman tillfaller varorna Betonggruvan och återbetalning till dig sker inte. Om det är möbler som du har köpt men inte hämtat ut tillfaller möblerna Betonggruvan redan efter två månader och återbetalning till dig sker inte.

Hämta själv i Betonggruvan

Du kan välja att hämta dina varor själv i Betonggruvan på Roslagsgatan 25 i Stockholm. Då packar vi ihop dina varor och hör av oss via mail så snart de finns redo att hämtas. Vi har öppet tisdag och onsdag 11:00 – 18:00 samt lördagar 12:00 – 16:00.

Om du hämtar din beställning i butiken inom 14 dagar tillkommer inga extra kostnader.

Har du inte hämtat varorna inom dessa två veckor kommer vi att skicka/buda varorna hem till dig mot fraktkostnad. Om fraktleveransen eller budet inte kan genomföras på grund av att du inte är tillgänglig, kommer varorna att returneras till Betonggruvan mot en kostnad. För alla paket som inte löses ut debiteras därför kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift på 250 kr.

Du har därefter möjlighet att komma till Betonggruvans butik och hämta dina varor. Har du inte gjort detta inom sex månader från att varorna returnerades till oss från fraktfirman tillfaller varorna Betonggruvan och återbetalning till dig sker inte. Om det är möbler som du har köpt men inte hämtat ut tillfaller möblerna Betonggruvan redan efter två månader och återbetalning till dig sker inte.

Reklamationer – skadad vara

När du får varan är det bra om du kontrollerar den så fort som möjligt. Detta gäller också om du misstänker att felet uppstått i transporten. Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett fel på varan. Kontakta oss så fort som möjligt på hej@betonggruvan.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Om det kan konstateras att det är fel på varan står vi för returfrakten och skickar en ny vara till dig. Om varan är slut i lager återbetalar vi beloppet till dig.

Färger och bilder

Eftersom datorskärmar kan återge bilder (exempelvis färger) på olika sätt, kan vi inte garantera att de bilder som visas i webshoppen exakt motsvarar hur varan ser ut i verkligheten. När det gäller naturmaterial, exempelvis marmor, är varje exemplar unikt och varan kan därför inte motsvara bilden i webshoppen.

Genom att handla hos Betonggruvan accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Betonggruvan är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna och Stripe.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: .

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Betonggruvan är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.